preloader
  • الهوية البصرية لمجلس الصحة لدول مجلس التعاون الخليجي

  • هو نظام موحد لتسجيل المنتجات الطبية (أدوية بشرية – أجهزة طبية – أدوية بيطرية) في دول المجلس بهدف التأكد من جودة وفعالية وأمان المنتج الطبي، ويتم تصنيعه وفقاً للمواصفات والمعايير العالمية.

  • يعد مجلس الصحة لدول مجلس التعاون منظمة خليجية فاعلة في المجال الصحي، حيث تم تأسيسه في صفر عام 1396 ه الموافق فبراير عام ١٩٧٦ م.

     

  • يقوم المجلس بصياغة وتحرير الأخبار ونشرها على موقع المجلس الالكتروني وتجدون في هذا القسم كافة الأخبار المتعلقة بالمجلس ونشاطاتها

  • هو برنامج يهدف للمساهمة في تأمين الأدوية البشرية والمستلزمات الطبية والأجهزة الطبية، بالإضافة الى المستحضرات البيطرية بأفضل المعايير والمواصفات وبسعر مناسب

  • هو برنامج يهدف الى اتخاذ الإجراءات الصحية المناسبة للتأكد من لياقة وملائمة الوافدين صحياً للعمل بدول المجلس وخلوهم من الأمراض المعدية والمزمنة.

  • مجلة “صحة الخليج”، تهدف الى تسليط الضوء على إنجازات المجلس ورصد أخبار ونشاطات وزارات الصحة بالدول الأعضاء إضافة إلى المعلومات الطبية والصيدلانية والتحقيقات الطبية.

  • تعمل وزارات الصحة على عدد من القضايا الهامة ومنها تنمية التعاون والتنسيق بين الدول الأعضاء وتحديد مفاهيم القضايا الصحية المختلفة.

  • يباشر مجلس الصحة لدول مجلس التعاون مع أعضاء الهيئة التنفيذية أعماله، حيث يضم مديراً عاماً وكادراً مكوناً من طاقم عمل فني ومالي وإداري.

  • 1231231

  • En
    En
  • الهوية البصرية لمجلس الصحة لدول مجلس التعاون الخليجي

  • هو نظام موحد لتسجيل المنتجات الطبية (أدوية بشرية – أجهزة طبية – أدوية بيطرية) في دول المجلس بهدف التأكد من جودة وفعالية وأمان المنتج الطبي، ويتم تصنيعه وفقاً للمواصفات والمعايير العالمية.

  • يعد مجلس الصحة لدول مجلس التعاون منظمة خليجية فاعلة في المجال الصحي، حيث تم تأسيسه في صفر عام 1396 ه الموافق فبراير عام ١٩٧٦ م.

     

  • يقوم المجلس بصياغة وتحرير الأخبار ونشرها على موقع المجلس الالكتروني وتجدون في هذا القسم كافة الأخبار المتعلقة بالمجلس ونشاطاتها

  • هو برنامج يهدف للمساهمة في تأمين الأدوية البشرية والمستلزمات الطبية والأجهزة الطبية، بالإضافة الى المستحضرات البيطرية بأفضل المعايير والمواصفات وبسعر مناسب

  • هو برنامج يهدف الى اتخاذ الإجراءات الصحية المناسبة للتأكد من لياقة وملائمة الوافدين صحياً للعمل بدول المجلس وخلوهم من الأمراض المعدية والمزمنة.

  • مجلة “صحة الخليج”، تهدف الى تسليط الضوء على إنجازات المجلس ورصد أخبار ونشاطات وزارات الصحة بالدول الأعضاء إضافة إلى المعلومات الطبية والصيدلانية والتحقيقات الطبية.

  • تعمل وزارات الصحة على عدد من القضايا الهامة ومنها تنمية التعاون والتنسيق بين الدول الأعضاء وتحديد مفاهيم القضايا الصحية المختلفة.

  • يباشر مجلس الصحة لدول مجلس التعاون مع أعضاء الهيئة التنفيذية أعماله، حيث يضم مديراً عاماً وكادراً مكوناً من طاقم عمل فني ومالي وإداري.

  • 1231231

  • En
    En

    About Expatriates Check-up Program

    In order to maintain the health security of the GCC community, the GCC Health Ministers’ Council, in its 38th conference in Sha’ban 1415 AH (corresponding to January 1995), issued a decision to establish a program for conducting medical examinations for expatriates entering the GCC countries. Committees were formed to set the health requirements and medical examination regulations for expatriates, and to determine the clinical assessments, laboratory tests, and radiological examinations necessary to ensure their physical and mental health, and to confirm that they are free from diseases, particularly infectious diseases, that could threaten the security and safety of the Gulf community. Since its establishment, the GCC Health Council has worked in collaboration with member states to expand the scope of the Wafid Program to include most labor-exporting countries.

    About Wafid Program

    Mission

    Developing cooperation and coordination among member states in the preventive health fields for expatriates to the GCC states.

    Mission

    Vision

    Creating a preventive system for the Gulf community that follows the highest quality standards in conducting medical examinations for expatriates.

    Vision

    1

    2

    3

    Resolution of the Supreme Council of the Cooperation Council

    In view of the importance of this vital program in maintaining the health security of the GCC states, Paragraph 18 (f) in the economic and development affairs item of the final statement of the Supreme Council in its session No. 37, which was held in the Kingdom of Bahrain from 6-7 December 2016, stated:

    - Commitment of the embassies and consulates of the GCC countries and the relevant authorities to ensure the health of the expatriates through the electronic link system for the expatriate examination program for the GCC countries.

    - Not to deal with health centers that are not accredited by the GCC Health Council

     Wafid Program umbrella

    Since its establishment in 1995, the program has expanded to cover 29 countries, with 574 accredited health centers

     

    The system provides the following:

    - An electronic database for the expatriates listed on it

    - Accurate information and statistics on diseases, inappropriate cases, and hotspots of disease and epidemic outbreaks

    - The speed of procedures in issuing the visa by the concerned authorities

    - Avoiding material and psychological costs for both the expatriate and the employer as a result of bringing in inappropriate cases to the GCC countries

    - Issuance of a health fitness certificate attached to a barcode

    - Reporting inappropriate cases discovered in the GCC states

    Program components

    The program is based on the medical examination list for expatriates to the GCC countries, which has been updated more than once since the launch of the program, the last of which was in October 2023.

    Program Goals

    Ensuring that expatriate workers are fit and fit to work in the GCC countries, in terms of their health, for what they are recruited for, and that they are free from chronic diseases, as they constitute an economic burden on the recruiters.

    Take appropriate health measures to ensure that expatriates for work or residence are free from infectious diseases that pose a threat to their contacts, threatening the security and safety of Gulf society.

    Ensuring that expatriate workers are fit and fit to work in the GCC countries, in terms of their health, for what they are recruited for, and that they are free from chronic diseases, as they constitute an economic burden on the recruiters.
    Take appropriate health measures to ensure that expatriates for work or residence are free from infectious diseases that pose a threat to their contacts, threatening the security and safety of Gulf society.

    The achievements of the expatriate screening program

    The percentage of inappropriate cases that enter the GCC countries before the adoption of the expatriate examination program ranged between: 17% -20%, and it gradually decreased to approximately 2% after the adoption of the expatriate examination program, then to 0.5% after the application of the electronic link system.

    Providing information about the health of expatriates to the embassies and consulates of the GCC countries and other relevant authorities through the electronic link program for the expatriate examination program to verify the results of the medical examination before issuing entry visas for expatriates.

    Protecting the rights of workers wishing to work in the GCC countries.

    The implementation of the barcode system by some embassies and consulates of the GCC countries facilitated their tasks in reducing the forgery of medical reports and reduced the workload.

    The percentage of inappropriate cases that enter the GCC countries before the adoption of the expatriate examination program ranged between: 17% -20%, and it gradually decreased to approximately 2% after the adoption of the expatriate examination program, then to 0.5% after the application of the electronic link system.

    The official website for Wafid program